Historische Assen Trophy 2017


In het weekend van 10 en 11 juni heeft de tweede race van het Nederlands kampioenschap toerwagens en gt’s plaats gevonden. Ook RWB racing was tijdens dit evenement actief. Met een goede resultaten heeft het team met de Ford de 3e plek algemeen in het kampioenschap gepakt. Op vrijdag 9 juni is het team afgereisd naar Assen. Na s’ochtends eerst naar Lisse te zijn geweest om bij de sponsor Bandeko de auto uit te lijnen. Op het circuit aangekomen werd een plek uitgekozen en de tent neergezet. Nadat alles was geïnstalleerd was het tijd om bij te praten met iedereen en te gaan slapen.

Op zaterdag was het een rustig programma met in de middag een kwalificatie en aan het einde van de middag een race. Tijdens de training kon Martijn geen temperatuur in de banden krijgen en lag de auto niet helemaal lekker. Ook na de nodige aanpassingen kon deze niet helemaal lekker meekomen met de rest van het veld. Met een tijd van 2:10:739 ging Martijn met de Ford vanaf plaats 12 de eerste race aanvangen. Na de kwalificatie is besloten om van banden te wisselen en wat wijzigingen aan de demping van de auto door te voeren. Hierop ging zou de eerste race verreden worden.

De eerste race ging redelijk met de start en de Ford bleef op de 12e positie hangen. Maar na 2 rondes was er geen remdruk meer in de auto. De Ford heeft wel vaker problemen met de remmen gehad en Martijn dacht dat ook dit keer het weer een race zou worden met het oppompen van het pedaal. Echter bleef het pedaal laag en kwam er geen druk meer op. Na 2 rondes zoeken naar remdruk begon er achter een bekend luid klinkend geluid uit de auto te komen. Een differentieel die voor zichzelf is begonnen… Om verdere schade aan de bak, motor en differentieel te voorkomen is de Ford aan de kant gezet. Terug op de paddock na de race bleek inderdaad dat het differentieel stuk was. Maar ook de remcilinder van de rechter achterrem was voor zichzelf begonnen. De steekaslager was ook niet meer compleet. Alle kogellagers lagen ergens in de achteras.. Afijn het team had wat te doen. Gelukkig waren er diverse reserveonderdelen meegekomen naar Assen. Zoals onder andere; een steekas en een differentieel. Maar een remdrukcilinder die had het team niet bij zich. Gelukkig kon Jack van Ginkel en Bernard Dierick hen uit de brand helpen. Nadat de onderdelen bij elkaar waren gesprokkeld ging het team met anderen even uit eten. Eenmaal teruggekomen op de paddock is iedereen aan de slag gegaan om de Ford weer rijdend te maken. Om 1 uur s ’nachts was alles weer gereed. Na een biertje kon iedereen lekker naar bed en de volgende dag uitslapen. De eerste race op zondag zou pas om 12:35 uur verreden worden.

De zondag was erg gezellig de bekenden kwamen langs voor de befaamde appeltaart van Annemiek Bijster. De Ford was weer gemaakt en iedereen was in een goede stemming. Na een korte lunch ging iedereen zich klaar maken voor de race. De Ford zou vanaf achteraan gaan starten en Martijn kreeg het advies van Rob Bijster mee om rustig aan te doen. Hij gaf aan dat hij dat zou gaan doen en we zien wel hoe het gaat. Tijdens de formatie ronde voelde de auto meteen goed aan. Na een goede opwarmronde kon de Ford zijn positie achter in het veld innemen. Na een goede start ging Martijn de eerste bocht door. Daar stond Henk van Gammeren gespind en Martijn kon hem op het laatste moment nog ontwijken door binnendoor te gaan. Dit bleek de snelste route te zijn want na 1 ronde was de Ford op weg naar een goede klassering. Elke ronde werden er 1 of meer auto’s ingehaald. Uiteindelijk wist Martijn met de Ford na een goede inhaalrace de Ford als 8ste van de 27 auto’s over de streep te brengen.

Een goede prestatie en een super opsteker voor het team die zo ongelofelijk hard hebben gewerkt om de auto weer klaar te maken. In de middag werd de 3e race verreden. Na een matige start en een goede opbouw kon Martijn met de Ford de kopgroep niet bijhouden. Na een paar rondes was het rijden in niemandsland. Na een succesvol weekend kon het gehele team met een goed gevoel terugkijken op een paar geslaagde races.

Onze dank gaat uit naar onze sponsoren die het weekend weer mogelijk hebben gemaakt.

RWB racing